Waarom slaat The Phone zo aan?

"Wat The Phone zo spannend maakt is dat elke aflevering twee
nietsvermoedende mensen een rinkelende telefoon vinden. Ze hebben geen enkel
vermoeden dat ze in een programma terecht zijn gekomen. De emoties van de
deelnemers en alles wat ze meemaken, zijn spannend om te volgen. Ook kan de
kijker zich inleven in de deelnemers en de dilemma’s waarvoor ze gesteld
worden door zich af te vragen wat zij zouden doen. Vanaf de vraag of zij de
telefoon op zouden nemen tot de climax, vinden de deelnemers de koffer met
geld?"

Hoe succesvol is het programma?

"Het verkopen van een programma aan het buitenland gaat in twee fasen.
Eerst verkoop je de optie. Dat betekent dat buitenlandse
productiemaatschappijen het programma mogen aanbieden aan een zender. Dan is
het de vraag of het programma ook daadwerkelijk gemaakt wordt. Inmiddels
hebben we meer dan dertig opties verkocht en is het programma in tien landen
ook al in productie."

Maar in Nederland is het niet echt een succes…

"Dat is iets wat de media beweren, maar we hebben elke week meer dan 400
duizend kijkers en een marktaandeel op Nederland drie van tien procent. Als
het niet zou lopen, denk je dan dat er een tweede seizoen zou komen?"

Hebben jullie naast The Phone ook andere programma's?

"We gaan deze zomer een pilot opnemen voor een spectaculair nieuw
programma. Dat doen we in samenwerking met een grote Amerikaanse partij. Of
het voor een publieke of de commerciële omroep is, weet ik niet. Het zou
zowel op Nederland 1, die het grote amusement brengt, kunnen, als op SBS of
RTL."

Zou dat er niet al afgelopen september zijn?

"Het is inderdaad wat vertraagd. Maar we hadden niet voorzien dat het zo
hard zou gaan met The Phone. Het afgelopen half jaar hebben al onze
medewerkers zich daarmee bezig gehouden. Het project was dus even in de
wacht gezet. Maar we kunnen als bedrijf natuurlijk niet afhankelijk zijn van
één programma."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl